Cererea de locuințe s-a intensificat pe piața locală în 2015 comparativ cu anul precedent, relevă un studiu de piață realizat de portalul Imobiliare.ro. Mai precis, 40,1% dintre cei chestionați au declarat că au o nevoie imobiliară activă, în creștere cu 4,2 puncte procentuale față de nivelul consemnat în 2014 (respectiv 35,9%). Avansul a fost generat aproape exclusiv de creșterea interesului pentru achiziția de proprietăți imobiliare, în vreme ce segmentul de închirieri a rămas relativ stabil.
„În raport cu anii trecuți, crește ponderea celor care au o nevoie imobiliară imediată și a căror așteptare este să își soluționeze această nevoie în mai puțin de o lună. Aproape 41% dintre cei interesați să cumpere au deja o locuință. Prețul rămâne cel mai important criteriu de alegere a proprietății, în timp ce vechimea imobilului contează pentru 21.4% dintre respondenți. Mediul online își consolidează rolul ca sursă principală de informare, chiar dacă rețelele sociale nu capitalizează deocamdată la acest capitol”, arată Adrian Erimescu, directorul general Imobiliare.ro.
Dintre cei care spun că au o nevoie imobiliară activă, mai mult de jumătate, respectiv 55,2%, își doresc să cumpere o locuință, în timp ce o pondere de 23,2% au nevoie să vândă. Pe de altă parte, 11% dintre respondenți vor să dea o proprietate în chirie, restul de 10,6% fiind interesați să ia în chirie. În ceea ce privește timpul alocat pentru încheierea unei tranzacții, majoritatea celor intervievați (43,5%) așteaptă să-și rezolve într-un interval mai mare de șase luni; la polul opus, 19,7% dintre aceștia au o nevoie imobiliară urgentă, pe care sunt nevoiți să o îndeplinească în mai puțin de o lună. Față de anul 2014, se constată o ușoară creștere a nevoilor imobiliare urgente, de la o cotă de 15,4%, la 19,7%.
Dintre potențialii cumpărători, 38,3% s-ar afla la achiziția primei lor locuințe, în timp ce 40,7% au deja o casă, dar își doresc una nouă. Nu în ultimul rând, restul de 21% ar vrea să cumpere un imobil pentru a-l închiria. Cât despre modalitatea de plată, o pondere importantă, de aproape 40% dintre respondenții din această categorie, intenționează să facă plata cash pentru imobilul vizat, în timp ce aproximativ 60% declară că vor contracta un credit bancar. În locuințele ce urmează a fi achiziționate vor locui cu precădere cupluri sau familii tinere, formate din două (46,5% din cazuri) sau trei persoane (26,6%). Astfel, doar 11,8% dintre cei intervievați urmează să locuiască singuri în imobilul cumpărat, iar 10,5% au patru sau mai mulți membri în familie. În 4,6% dintre noile locuințe nu va locui nimeni.
În ceea ce privește principalele criterii luate în calcul la achiziția unei locuințe, ordinea priorităților rămâne aceeași ca în 2014. Astfel, prețul este în continuare factorul cu cea mai mare greutate în ochii potențialilor cumpărători, fiind luat în calcul de 76,9% dintre aceștia; pe locul al doilea se situează zona (cu o pondere de 53,7%), urmată de confortul imobilului (36,6%), de apropierea de utilități (33,7%) și de vechimea imobilului (21,4%).
Mediul online rămâne cea mai importantă sursă de informare, urmat de recomandările cunoștințelor și prietenilor. 25.6% dintre respondenți consideră că agențiile imobiliare reprezintă o sursă importantă de informare. Rețelele sociale reprezintă un mediu latent de informare imobiliară. Site-urile imobiliare reprezintă sursa de informare în care respondenții au cea mai mare încredere (50.5%), urmate de recomandările cunoștințelor și prietenilor (44.5%) și agențiile imobiliare (37.7%). Rețelele sociale reprezintă mediul de informare în care respondenții au cea mai puțină încredere (10.5%).
Cercetarea a fost derulată de către Imobiliare.ro în parteneriat cu Synaptic Intelligence în perioada 12 noiembrie – 10 decembrie 2015. Studiul a avut în vedere un eșantion reprezentativ al populației utilizatorilor de internet din România, cu vârste de peste 18 ani, din județele București-Ilfov, Timiș, Cluj, Brașov, Iași și Constanța.
Ce caută clujenii
Potrivit unei analize din decembrie a Imobiliare, ro, cei mai mulți clujeni (46%, în creștere de la 43% anul precedent) sunt interesați de achiziția unei locuințe cu două camere. Pe locul al doilea în topul preferințelor se situează unitățile locative tricamerale, cu o pondere de 28% din total (față de 31% în 2014), urmate de garsoniere, cu 17% (la fel ca anul precedent), și, în cele din urmă, de apartamentele cu patru camere, a căror cotă s-a menținut la 9%. Aproximativ 28% dintre potențialii cumpărători sunt interesați de locuințe de până la 40.000 de euro, în scădere de la 34% în urmă cu un an; 27% dintre clienți ar dispune de un buget de 40.000-60.000 de euro (față de 33% în 2014), în vreme ce 25% dintre clienți ar plăti între 60.000 și 80.000 de euro (față de 19% în 2014). De o sumă de 80.000-100.000 de euro ar dispune 9% dintre clujeni, în timp ce 11% ar putea depăși pragul de 100.000 de euro (în creștere de la circa 8% anul trecut). Ca volum, oferta de apartamente a scăzut în perioada ianuarie-noiembrie cu 16% față de anul precedent, de la 11.024 de anunțuri unice de vânzare în 2014, la 9.221 de proprietăți în 2015.
Sursa: Actual de Cluj