În urmă cu câteva săptămâni, pe o străduţă încă nefinalizată, lăsată între două şiruri de blocuri din zona Borhanci, la parterul unui nou imobil de apartamente s-a deschis un mic magazin de cartier. Lanţul de magazine Profi e cel care s-a instalat în zona împânzită în anii recenţi cu proiecte imobiliare de locuinţe, dar care e slab „mobiliată” cu partea de servicii.
Până acum, un mic magazin amenajat la un demisol de bloc dela intersecţia cu străzile Romul Ladea şi C Brâncuşi era opţiunea de cumpărături de proximitate pentru locatarii care nu s-ar fi încumetat până spre unităţile comerciale dinspre strada C. Brâncuşi (Gheorgheniul e cartier tradiţional, cu opţiuni de comerţ) sau spre supermarketul Lidl din Bună Ziua (care, deşi e un cartier mai recent al oraşului, a avut timp să fie „ochit” de operatorii de comerţ). Cât despre Borhanci, în 2017 a mai apărut un jucător – lanţul Mega Image, care anunţa o expansiune serioasă în municipiul Cluj-Napoca, a deschis un mic magazin, dar în zona mai îndepărtată de oraş a cartierului, cunoscută drept „Colonia Borhanci”.
Profi are acum o reţea de 29 de magazine în Cluj-Napoca, iar noua unitate a lanţului s-a deschis luna trecută, pe o străduţă cu acces la străzile Borhanci şi Romul Ladea. Aceasta este de tipul Profi City şi ocupă aproximativ 150 mp. Zona a atras, însă, şi atenţia altor comercianţi, spun cei care se ocupă de intermedieri imobiliare. „Mai există cel puţin un retailer interesat de zona Borhanci, care caută să cumpere teren chiar la artera principală – adică la strada Borhanci. Doreşte un spaţiu de aproximativ 4000 mp, cu construcţie independentă, nu vrea o unitate la ceva parter de bloc”, spune Cătălin Rus, de la REMS Imobiliare, agenţie care a intermediat vânzarea a două proiecte rezidenţiale din zonă. Dezvoltatorul acestora mai deţine, în apropiere, un teren de mari dimensiuni (aproximativ 6 ha), cu un Plan Urbanistic Zonal în lucru, care ar include şi servicii comerciale. „Desigur că e nevoie de spatii comerciale în zonă. Deşi sunt mai multe PUZ-uri în aprobare, din câte cunosc, nu se dă voie la construirea de mari spaţii comerciale. Într-un PUZ unde am vândut mai multe suprafeţe, s-au dezmembrat 1600 mp pentru servicii, cum ar fi o grădiniţă. Deocamdată, alte servicii – gen magazine de mobilă, parchet sau birouri – încă nu au căutare. Zona e în dezvoltare şi, spre deosebire de alte cartiere, aici încă predomină zona de case. Tot pe strada Brâncuşi am avut cerere pentru un spaţiu de sală de sport”, spune Rus.
În Borhanci, în 2017 s-au vândut 58 de terenuri (una dintre cele mai active zone pe acest segment), 33 de case şi 220 de apartamente, conform Ghidului Tranzacţiilor Imobiliare, relizat pe baza datelor oficiale de la primărie. „Accentul este pus asupra dezvoltărilor imobiliare de tip rezidenţial. Zona este preponderent alcătuită din locuinţe individuale cu regim de înălţime parter sau parter şi etaj, existând însă şi blocuri rezidenţiale cu regim de înălţime de tip P+4E”, se menţionează în ghid la capitolul „Borhanci”. Trebuie însă adăugat că în anii recenţi în zonă s-au construit o serie de proiecte cu blocuri. Deşi străzile Borhanci şi Romul Ladea sunt asfaltate, zona e încă descrisă ca având „o urbanizare de calitate slabă”, din cauza lipsei unor elemente de infrastructură (utilităţi, drumuri), spaţii verzi amenajate, unităţi de învăţământ, pieţe agroalimentare.
Sursa: Actual de Cluj