Evolutii si prognoze pe segmentul retail european


 

Conform unei analize din piata imobiliara pe segmentul retail european realizat pentru 32 tari, factorii care jongleaza in evolutia, stagnarea sau scaderea business-ului vanzare-inchiriere sunt:

  • puterea de cumparare
  • cifra de afaceri din inchirierea si vanzarea spatiilor comerciale
  • ponderea cheltuielior populatiei in retail din cheltuielile totale.

 

1

 

La nivelul tarilor membre UE, puterea medie de cumparare pe cap de locuitor in anul 2013 a fost de 15.017 euro. Cu o crestere de numai +0.6%, puterea de cumparare a ramas in urma in mod semnificativ in comparatie cu anii anteriori.Cele mai mari scaderi s-au inregistrat in Grecia (-8%), Cipru (-7%), Cehia si Slovenia (cate -2%). Puterea de cumparare scazand semnificativ si in Italia si Spania. Cu toate acestea, in tarile mentionate, este asteptata o crestere usoara, anul acesta.  Cele mai mari rate de crestere a puterii de cumparare s-au inregistrat in Romania, Scandinavia, Germania si tarile baltice cu o crestere peste medie, de +2.5%.

Cifra de afaceri din inchirierea si vanzarea spatiilor comerciale in 2013 a stagnat la aproximativ 3.1 trilioane euro (-0,1%), in cele 32 de tari analizate. Pierderi au suferit Grecia (-8%), Cipru (-5%), Olanda (aproape -4%), Spania (-3,5%) si Italia (mai bine de -3%).  In topul celor mai mari piete de retail din Europa care nu au fost afectate se numara Rusia, urmata de Franta si de Germania. Romania se afla printre statele care se bucura de cresteri semnificative (cu +4,9%), alaturi de tarile baltice (+5,3%) si Polonia (+5,1%).  Prognoza cifrei de afaceri din inchirierea si vanzarea spatiilor comerciale pentru anul 2014: Cresterea comertului online pune presiune asupra formatelor de retail traditional in toata Europa.  Astfel, se anticipeaza o crestere moderata de 0.6% (in medie) pentru tarile din Uniunea Europeana. Printre fruntasi se numara Romania (+4,3%) si tarile baltice (+4.8 – 5.9%).

Ponderea cheltuielilor populatiei in retail in anul 2013: desi aceasta proportie a scazut in anul respectiv, cota este in prezent de aproape 31%. Motivele pentru acest declin sunt legate de cresterea costurilor pentru energie, facturile de intretinere si activitati de petrecere a timpului liber. Economiile puternice din Germania, Marea Britanie si Elvetia detin o pondere a cheltuielilor populatiei in retail de sub 29%. Motivul principal pentru acest procent redus sunt veniturile mai mari, din care o proportie relativ mica este suficienta pentru a acoperi nevoile de baza. Ponderea cheltuielilor populatiei in retail este scazuta in special in Italia (aproape 27%) si Grecia (25%), ca urmare a crizei economice.

Suprafata spatiilor comerciale pe cap de locuitor: Cele 32 de tari analizate au beneficiat in 2013 de o suprafata de vanzare de 1.11 m², pe cap de locuitor, ceea ce inseamna o crestere de aproape 2% fata de valoarea din 2012. Cea mai mare crestere a avut loc in tarile nordice si est europene: Finlanda, Bulgaria, Romania si Estonia. Germania pierzand  la acest capitol anul trecut, ca urmare a inchiderii a numeroase magazine cu produse de amenajari pentru locuinte. Cu toate acestea, suprafata de vanzare pe cap de locuitor in Germania este in crestere datorita declinului populatiei.

2                      3

Romania prezinta una dintre cele mai mari rate de crestere din Europa la segmentul inchirieri-vanzari spatii comerciale. Principala artera care activeaza pe piata imobiliara este cea de fashion(imbracaminte, incaltamine si accesorii), cu un grad de ocupare de 61%, urmat cu un procent de 19% de alimentatia publica(cafenele, baruri si restaurante), 13% in diverse activitati(salon infrumusetare, fitness, produse farmaceutice, bricolaj, etc) si 7% in domeniul alimentar.

Facand referire stric la orasul nostru, Cluj-Napoca, persoanele care doresc sa puna bazele unui business propriu si cauta solutii care sa ofere un maxim de rentabilitate insa cu investitii minime, au nevoie de un buget minim de 1.000 euro pentru inchirierea unui spatiu comercial de 50-80 mp. Pretul variaza in functie de suprafata imobilului, de vizibilitate, finisaje, si nu in ultimul rand de amplasarea acestuia(zona ultracentrala, semicentrala sau cartier).

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.